fredag den 15. maj 2009

Cubansk guerillakrig

Guevara, Ernesto "Che", 1928-67, argentinsk født revolutionær.
Che Guevaras revolutionære idealisme og karismatiske figur gjorde ham til et vigtigt symbol for venstrefløjen i Latinamerika og Europa.

Jeg gik i biografen den anden dag for at se filmen "Citronlunden", men pga. fejl i programmet endte jeg med to timers cubansk guerilla-krig i stedet for.
En gang i min pure ungdom så jeg op til Che Guevara uden dog at vide præcis, hvem han var og hvad han stod for. Desværre blev jeg ikke meget klogere på det ved at se første del af Steven Soderberghs film om "Che - Argentineren".


Til gengæld fik jeg et godt indblik i den velorganiserede oprørsgruppe og fandt det sympatisk at Che oprettede skoler for de mange analfabeter, der meldte sig til de revolutionære styrker, fordi revolutionen ikke kun vindes med våben.

Filmen var lang, når vi med en astmatisk hostende Che bevægede os rundt i de frodige cubanske skove, men Benicio Del Toro som Che gjorde filmen værd at se.

Ingen kommentarer: