onsdag den 6. maj 2009

Når nyt og gammelt mødes....

....så opstår der ikke altid sød musik.

Jeg kunne forstå på museumsdirektør Thomas Bloch Ravn fra Den gamle by i Århus, da han optrådte i P1-programmet "Stedsans" forleden, at han ikke er ubetinget glad for naboen - Århus' højhus "Prismet". Det ødelægger nemlig illusionen.

For mig er spørgsmålet så, om et museumsbesøg skal være en illusion? jeg ved at der er gjort meget for at bevare illusionen i Den gamle By, men det er jo netop ikke andet end en illusion. Hele tiden kan man høre Viborgvej og på en varm dag også liv og glade dage i Botanisk Have som er nærmeste nabo.

Jeg elsker Den gamle By, men jeg kom også til at holde af Prismet, da det skød op overfor mit første rigtige hjem på Vesterbrogade. Og jeg kan netop huske, at jeg syntes at kontrasten mellem Den gamle By og Prismet var rigtig fin.
Billedet er fra www.aarhus.dk
Og så tilbage til illusionen. For jeg synes helt personligt IKKE, at et museumsbesøg skal være en illusion. Ligegyldigt hvad, så vil publikum jo være bevidste om, at de er på museum - og så er der jo ingen grund til at skjule det... Ved Vikingeskibsmuseet i Roskilde er man meget bevidste om netop dette - og forsøger ikke engang. Man bliver vist rundt af unge i t-shirt og jeans og sejlet ud i vikingeskibene af gutter i anorakker.

Det er et hvert museums eget valg, hvordan deres formidling skal være. Det charmerende ved Den gamle By er netop levendegørelsen og de historisk korrekte scenarier. Og det synes jeg absolut ikke der er noget galt i. Men det er et museum, der ligger inde midt i Århus og derfor må det leve med de naboer, der hører til inde i en by.

Ingen kommentarer: