lørdag den 8. november 2008

Kunst & erhverv

I min uddannelse på Kultur & Formidling arbejder vi en del med forholdet mellem kunst/kultur og erhvervsliv. Bl.a. har vi ved flere lejligheder diskuteret forestillinge Buttadeo, der var åbningsforestillingen da Silkeborg slog dørene op til deres "Jysk Musik og Teaterhus" i den gamle papirfabrik. Huset - og forestillingen - var blevet til på privat initiativ og det skabte en del konflikter....

Men forholdet mellem kunst/kultur og erhvervsliv er hele tiden aktuelt og i tordags så jeg i Smagsdommerne et eksempel på et helt aktuelt samarbejde mellem kunstneren Michael Brammer og den nordjyske bank Spar Nord. Michael Brammer har så vidt jeg forstår lavet noget udsmykning til Spar Nords hovedsæde, men det var ikke det essentielle i indslaget. Det specielle var, at Michael Brammer og Spar Nord i fællesskab havde en stand på en erhversledermesse i Aalborg Kongrescenter. På standen præsenterede Michael Brammer bl.a. malerier, der var parafraser over kendte logoer - men med andet indhold.....

Smagsdommerne var ikke udpræget positivt indstillet overfor denne happening, som de synes var forholdsvis indholdsløs. Jeg har svært ved at vurdere selve performancen, da jeg jo ikke var til stede på standen - men jeg synes klart at idéen med logo-malerierne er god.
Og jeg synes helt klart det er positivt at en bank på denne måde tør slippe tøjlerne og lade sig associere med en kunstner.
Hvad der så ellers kommer ud af samarbejdet mellem banken og kunstneren - og om de hver især får noget ud af det - må være helt deres egen sag.

Og så er det jo forøvrigt ikke helt nyt, det der med samarbejde mellem kunst og erhvervsliv. En af de første til at tage den kunstneriske handske op i Danmark, var den fremsynede forretningsmand Aage Damgaard fra Herning. Han lukkede kunstnerne ind på sine fabrikker allerede i 40'erne og 50'erne og havde et udmærket samarbejde med bl.a. Robert Jacobsen.

Ingen kommentarer: