fredag den 14. november 2008

Vor tids roman

JyllandsPosten har lanceret en afstemning, hvor vor tids bedste danske roman skal kåres. Et panel bestående af repræsentanter fra biblioteks- og boghandler- og undervisningsverdenen har udvalgt 100 romaner fra de sidste 25 år - og blandt dem skal vinderen findes ved afstemning.

På trods af, at jeg kalder mig selv for "bogsluger" så må jeg indrømme, at jeg har læst alt for få, af de nominerede romaner - og det begrænsede mig selvfølgelig, da jeg skulle afgive min stemme. Og jeg er også havnet i den situation, at jeg allerede har fortrudt min stemmen, men den slags er der jo ikke noget at gøre ved....


Min stemme endte med at gå til Christian Jungernsens "Undtagelsen" som er en grum roman om voksenmobning (og her er faktisk en roman, der i høj grad handler om kvinder - skrevet af en mand). Jeg var meget grebet af romanen, da jeg læste den, selvom jeg ikke havde det helt godt med den action-agtige slutning.


Min stemme skulle have gået til "Syv aldres galskab" af Svend Åge Madsen. Madsen er jo min absolutte yndlingsforfatter, men i et øjebliks uopmærksomhed overså jeg ham på aftemningslisten. ØV!


Lad det være en opfordring til at kigge jer godt for inden I stemmer.

Ingen kommentarer: