torsdag den 6. november 2008

Litteratur om kvinder = chick lit?


Oktober måneds klumme på Senturaklummen handler om kvinder. Om kvindelige forfattere, kvindelige læsere og kvindelige hovedpersoner.
Forfatteren Kristina Stolz skriver om chikclit: hvad den er og ikke er, hvad den er på vej til at blive, hvad det er den kvindelige læser (måske) vil have, og hvad det er vi som kvinder kan identificere sig.
Undervejs kigger hun tilbage på maglen på kvinder på pensum-listerne igennem hendes egen uddannelse.
Jeg har læst min del af den "klassiske" chick lit, som ofte er grotesk underholdende - og som jeg ikke helt kan identificere mig med. Jeg ELSKER Nynne, men er mere skeptisk når vi taler om nogle af hendes engelsk-sprogede pendanter.
Og jeg tror ikke det er chikc lit kvinder efterspørger, når de spørger efter bøger der handler om kvinder - netop fordi identifikationen mangler.
Og så ved jeg heller ikke helt om der virkelig mangler litteratur om kvinder. Helle Helles bøger handler f.eks. meget om kvinder (men ok, så kan jeg faktisk heller ikke på stående fod komme i tanker om andre - udover de utallige femi-krimier).
Men jeg går i hvert fald ikke rundt og tænker på om, der mon ikke snart kommer en god bog om kvinder skrevet for sådan en som mig - for jeg ser ikke rigtigt på bøger som omhandlende mænd eller kvinder, snarer som omhandlende temaer, problemer, følelser osv. Og så er jeg en "bred" læser, der både sluger en chick lit, fordøjer Steinbeck, snupper en Harry Potter og nyder en historisk roman - for ikke at tale om alle mellemmåltiderne: krimierne.
Mangler der kvinder i litteraturen?

2 kommentarer:

Birgitte sagde ...

Man kan jo altid tage fat i Hanne Vibeke Holsts forfatterskab! Og så er der f.eks. Christian Jungersens Undtagelsenog Under er strålende sol af Khaled Hosseini.

Når jeg kigger på min bogreol dominerer de mandelige hovedpersoner, men der er også mange kvindelige.

Lige som dig, Sussi, fokuserer jeg på temaet og ikke på kønnet. Hvis temaet siger mig noget, er jeg glad :-) Ligegyldig om det er mænd eller kvinder der formidler det.

Sussi sagde ...

Jeg tænkte også på Undtagelsen - og så er der jo også Helene Uris Honningtunger - og sikkert mange flere. jeg kan desuden også komme på rigtig mage kvindelige forfattere, der skriver historiske romaner om kvinder .... men det var ikke lige artiklens tema...