tirsdag den 6. januar 2009

Inger Christensen

cikaderne findes; cikorie, chrom
og citrontræer findes; cikaderne findes;
cikaderne, ceder, cypres, cerebellum
Inger Christensen, Alfabet 1981

Inger Christensen har skrevet en lang række fantastiske digte, som har gjort stort indtryk på mig. Hendes logiske systematik i Alfabet facinerer mig og det er vildt imponerende at nogen overhovedet kan skrive en sonetring som Sommerfugledalen.

Jeg læser ikke mange digte, men lige præcis Alfabet tager jeg af og til ned fra bogreolen, og glædes over poesien og gruen i de fine og præcise billeder hun skaber med sine ord.

Inger Christensen døde i fredags 73 år gammel og Danmark blev en stor lyriker mindre.

Læs mere om Inger Christensen på Litteratursiden.

1 kommentar:

Marie Fredborg sagde ...

Hej Sussi.

Inger Christensens kvaliteter blev for altid slået fast under din oplæsning i Lomfjordskollegiets stegeos-lugtende spise-stue. Et godt socialt minde kombineret med en øjenåbnende litteraturoplevelse, og det på trods af min mangel på poesi-fornemmelse.

Kram Marie