mandag den 12. januar 2009

Orla Prisen 2009

Så er det blevet tid til at uddele Orla prisen 2009. Prisen uddeles af DR i samarbejde med bl.a. Spørg Olivia og Boghandlerforeningen. I år uddeles prisen i fire kategorier: billedbøger, børnebøger, ungdomsbøger og fantsy. Tidligere år har der også været en tegneseriekategori, men da man i år lægger meget vægt på, at priserne uddeles til danske bøger, har det sikkert været svært at finde 6 tegneserier at nominere.

Tidligere år har jeg været lidt skeptisk overfor prisen, da den var baseret meget på salgstal og således ikke nødvendigvis på kvalitet. I år kan jeg se, at de seks bøger, der er nomineret i hver kategori er fundet ud fra tre parametre, der vægtes lige: børn har kunnet foreslå bøger, der er taget stikprøver af bibliotekernes udlånstal og der er en voksenjury, der er med til at udvælge de nominerede bøger. I sidste ende kan børn stemme på de nominerede bøger og en børnejury har så det afgørende ord.... Popularitet spiller altså stadig meget ind, men der lægges også vægt på kvaliteten. Og så er det fedt, at børnene i DEN grad har noget at skulle have sagt og på den måde betragtes som kompetente i forhold til deres egen kulturforbrug.

Da jeg jo ikke længere har min daglige gang i børnebiblioteket, er jeg helt klar ikke med på, hvad der udkommer af børnebøger. Derfor er der mange af nomineringerne, som jeg slet ikke kender til. Men der er da et par stykker af dem, somjeg nu har bestemt mig for at tjekke ud. Det gæder børnebogen "Slip aldrig Samiras hånd" og ungdomsbøgerne "Louis 121092-2922" og "Date med en engel".

Læs selv mere om Orla prisen og de nominerede bøger og lad dine børn stemme på DR's hjemmeside.

Ingen kommentarer: