tirsdag den 13. januar 2009

Pigeliv anno 2008

I valgfaget "Skab dig" har vi i efteråret arbejdet med identitet og forbrug. Og jeg er nu igang med den frie hjemmeopgave, som er eksamen i faget.
Jeg har valgt at se nærmere på, hvordan pigeliv iscenesættes i det meget populære pigeblad Olivia. Der er ingen tvivl om at pigeliv, ligesom alle vores andres liv, iscenesættes, for det er en af betingelserne i det senmoderne, hvor traditionerne ikke fortæller os, hvad vi skal gøre med vores liv.
Enhver er så at sige sin egen lykkes smed - og det er kun en selv der kan bebrejdes, hvis det ikke lykkes, for vi har jo allesammen alle valgmulighederne.
Det gælder også de helt unge, der i den grad skal skabe en egen identitet. Den skabes ved at spejle sig i rollemodeller: forældre og veninder, men også idoler og livsstilsmagasiner.
Olivia er sådan et livsstilsmagasin, der kan hjælpe pigerne til at finde deres livsstil og identitet.
Olivia har været meget omdiskuteret - i særdeleshed på min gamle arbejdsplads - for er det ikke med til at gøre pigernes barndom kort?
Jeg har nu nærstuderet flere af Olivia-bladene fra 2008. Og jeg tror nu ikke det er så galt.
Pigerne iscenesættes i bladene, som stærke, kreative, modebevidste piger, der ved hvad der rører sig blandt deres idoler. De piger, der er afbilledet bladene er naturlige piger med en smule make up, tøj i blandede prisgrupper og typiske "pige-frisurer". Der lægges vægt på, at de er på vej til at blive teenagere og dermed interesseret i mode og skønhed, fester og andre aktiviteter med veninderne. Men der lægges også vægt på, at barndommen ikke er slut: der er masser af stof om kæledyr og kreative gør-det-selv-ideer.
Alt i alt synes jeg faktisk Olivia er med til at give pigerne et billede af, at det er OK at være barn, at det er helt OK at gå klædt på forskellige måder, at det er fint at være skøn på en sund måde, at det er vigtigt at være en god veninde osv. Så jeg er ikke skeptisk over for Olivia, men tænker på det som en "virtuel veninde", nøjagtig som damebladene er det for os voksne.

Ingen kommentarer: